Situaţia siguranţei rutiere din România, similară cu a altor state din estul şi centrul Europei, este departe de ţinta asumată de reducere cu 50% a numărului de victime ale accidentelor rutiere până în 2020.
Prin Hotărârea Guvernului nr. 437 din 20 iunie 1995, cu modificările şi completările ulterioare, în România a fost înfiinţat Consiliul Interministerial pentru Siguranţa Rutieră, organ consultativ al Guvernului, având ca obiectiv asigurarea concepţiei de ansamblu şi coordonarea pe plan naţional, pe baza strategiei naţionale de siguranţă rutieră şi a programului naţional de acţiuni prioritare pentru implementarea strategiei, a activităţilor privind îmbunătăţirea siguranţei rutiere, desfăşurate de organele de specialitate ale administraţiei publice şi alte instituţii şi organizaţii cu atribuţii în aceste domenii, şi evaluarea politicilor publice privind siguranţa rutieră.”
C.I.S.R. este alcătuit din conducătorii, sau, după caz, reprezentanţii conducătorilor următoarelor organe de specialitate ale administraţiei publice:
La momentul actual, în cadrul Delegaţiei Permanente Interministeriale pentru Siguranţă Rutieră, a fost finalizat şi transmis pe circuitul de avizare proiectul Strategiei Naţionale pentru Siguranţă Rutieră 2012-2020, care vizează:
Principalele obiective ale Strategiei Naţionale pentru Siguranţă Rutieră 2012-2020 sunt:
De asemenea, cu sprijinul membrilor şi al partenerilor C.I.S.R., sub egida Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în anul 2011 s-a derulat „Programul naţional de acţiuni prioritare în domeniul transporturilor. 2011, Anul siguranţei cetăţeanului în transporturi”, care a constat într-o serie de conferinţe, workshop-uri şi campanii având ca scop conştientizarea opiniei publice asupra pericolului rutier. (pentru mai multe detalii, vezi secţiunea resurse). Astfel, evenimentele (link la resurse) au vizat:
Această iniţiativa s-a transformat ulterior în „Decada siguranţei cetăţeanului în transporturi 2011-2020”.
Programul de acţiuni pentru anul 2012, „Responsabilizarea participanţilor la trafic”, va aborda problematica siguranţei rutiere, conform cerinţelor europene, integrat, într-o manieră holistică şi coerentă, sub aspect multidisciplinar, fiind structurat pe direcţii de acţiune care vizează reducerea progresivă a numărului accidentelor de circulaţie, consecutiv cu reducerea numărului victimelor rezultate din acestea.
Astfel, se va avea în vedere organizarea unor campanii adresate tuturor categoriilor de participanţi la trafic, dar în mod special celor identificate ca fiind vulnerabile şi tinerilor care, statistic, înregistrează un număr ridicat de victime în accidentele rutiere, atât la nivel naţional, cât şi european.